header-logo
fitness-friend-img

Presseinformation

Esbjerg-dreng programmerer app med digital fitness-rådgiver

IT-studerende og iværksætter Jakob Grumsen har lavet en app, hvor folk uden erfaring eller instruktør kan tilrettelægge deres egen effektive træning i motionscentret, uanset om man er øvet eller begynder.

Fitness Friend

Allerede efter få ugers såkaldt ”soft launch” er app'en Fitness Friend blandt de mest downloadede emner på Apple's danske app-store, hvor markedsføringen alene har været testbrugere og mund-til-mund metoden. Nu er app'en klar til at blive præsenteret for det store internationale publikum.

Fittness Friend rammer i virkeligheden tiden inden for fitness mere og langt bedre, end Jakob Grumsen forudså, da han oprindeligt startede sit store programmeringsarbejde. Nogle store aktører i det danske fitness-marked har netop lanceret koncepter, hvor man kan træne billigt, men uden instruktør. App'en som 25-årige Jakob Grumsen har lavet hjælper udøveren til den perfekte træning alligevel på en nem og overskuelig måde med grafiske illustrationer og øvelser. Og man registrerer sin træningsindsats og fremgang fra gang til gang, så det samtidig virker motiverende for brugeren.

”Jeg har kombineret mine to passioner for træning og programmering med app'en”, fortæller udvikleren, hvis værk kan downloades gratis på App Store, med mulighed for at tilkøbe den fulde version. ”I den betalte version, har man mulighed for selv at sammensætte sine træningsprogrammer som man lyster.”

Voksende internationalt fitnessmarked

Den unge iværksætters drøm er at se sin app komme ud internationalt. Der findes ikke så mange professionelle app's til god træning på et højt niveau.

”Det tiltaler mange, at man registrererer sin træning og hjælpes systematisk i sin træning for at få maksimalt udbytte for sine bestræbelser. Udøveren kan logge på sine øvelser og serier igen og igen, og det medvirker til at de holder motivationen, som er et stort problem for branchen: mange falder fra, fordi man føler ikke at være effektiv med sin tid og få de resultater, man ønsker sig. Fitness Friend løser begge dele”, fortæller Grumsen, der driver sin lille IT-smedje med speciale i apps, hjemmesider og Apple-reparationer ved siden af sit datamatiker studie.

”Jeg har fået ekstremt positive tilbagemeldinger fra brugere og ”smagsdommere” fra fitnessverden, så jeg er spændt på, om app'en kan få først et nationalt og siden et internationalt gennembrud. Det drømmer jeg da om, men ved også, at ved siden af et godt produkt kræver en portion held i sprøjten”, siger den vestjyske iværksætter og IT-ekspert.

Fitness Friend fås foreløbig udelukkende til Apple telefoner via app-store. Der arbejdes med Android-baseret model også, der forventes lanceret om i løbet af det kommende år.